موضوع اینبار تاپیك من راجع به موتور سیكلت ساخت كارخانه موتور سازی تلاش با نام تجاری :

( تلاش 150 جی اس ) است كه مدتی است به بازار وارد شده و از سری محصولات در رده جی اس محسوب میشه

 

در نگاه اول رنگ بندی جذاب فلاپ اون چشم نواز بنظر میرسه اما با دقت كه ببینیم متوجه میشیم كه در واقع شاسی اصلی موتور همون شاسی موتور سیكلت های معمولی 125 سی سی است كه با تفاوت اندكی متناسب با رده موتور طراحی شده است

از قدیم كیفیت موتورهای تلاش كمی در ذهن ها باقی مونده طوری كه هنوز هم بعضی از افراد كه صاحب یكی از محصولات این كارخانه اند ظاهرا از وسیلشون راضی اند اما هنوز این موتور جوابی پس نداده و نمیتوان به صرف اینكه این موتور از كارخانه تلاش است به اون هم خصوصیات نیاكانشو نسبت بدیم و حداقل یك سالی باید بگذره تا بشه در مورد كیفیت ساخت این موتور بطور قطعی نظری ارایه داد

 

 

خصوصیات ظاهری تلاش 150 جی اس :

ظاهر این موتور از جهاتی قابل مقایسه با كثیر 150 سی سی كه اتفاقا هم حجم هم هستند می باشد طوری كه با نگاه كردن به كنسول زیبا و كامل این موتور هر كسی كه اطلاعات كمی از موتور هم داشته باشد به یاد كنسول كثیر میوفته كه دقیقا به همین صورت است . شاید زیباترین قسمت این موتور همین قسمت باشد

 

 

باك تلاش 150 جی اس چیزی حدود 10 لیتر بنزین در خود جای میدهد كه برای موتوری كه میخواد وارد رده جی اس بشه كمی كم بنظر میرسه

خصوصیت ظاهری دیگر این موتور زین دو قسمتشه كه جای موتور- سوار و سرنشین رو متمایز كرده و از نظر كیفیت هم باید گفت معمولی اند و آنچنان حرف خاصی برا گفتن ندارن

چرخ های این موتور هم بسیار نازك و معمولی بوده و از این لحاظ بسیار با موتورهای هم رده خود فاصله دارد در واقع اصلا قابل مقایسه نیستند و شاید قطر چرخها كمی از قطر چرخ های دوچرخه كلفت تر و از چرخ های 125 سی سی ها نازك تر است !

 

 

ظاهر موتور از جلو زیبا بوده و به طرز زیبایی دو چراغ جلو به صورت دوبل بهم چسبیده و ظاهر هندسی زیبایی رو بوجود آوردند . بالای چراغ هم فلاپ دودی تزیینی موتور قابل رویت است كه متناسب با ظاهر كلی موتور تعبیه شده است

 

فلاشرها در حد تزیینی در طرفین جلو و عقب موتور خودنمایی كرده و به علت فضای كمی كه گرفته اند به میزان زیادی در مقابل صدمات مصون اند ولی در قبال آن شاید به طور شایسته نتوانند انجلم وظیفه نمایند

 

 

و اما كنسول :

 

زیبانرین و مجهز ترین قسمت این موتور همین قسمت است و ابداع جدیدی كه نسبت به كنسول كثیر روی آن انجام گرفته لامپ هشداری روغن موتور است كه درقسمت دایره نشانگر دور موتور در پایین قرار گرفته است . سایر قسمت ها هم مانند كیلومتر سنج / برق ( باطری) / لامپ های هشداری نور بالا و فلاشرها و سایر قسمت ها قابل مشاهده است . كلا بنظر من كنسول این موتور كمی زیادی حرفه ای تهیه شده و واقعا نسبت به سایر قسمت های موتور كلی اختلاف دارد و زیادی حرفه ای است .

 

 

سایر دكمه های روی دسته فرمان هم كامل بوده و از این لحاظ هم مجهز است ولی متاسفانه فاقد استارت برقی بوده و موتور بصوریت فابریك تنها با هندل قابل راه اندازی است

 

 

اگزوز تلاش 150 جی اس بصورت تكی در سمت راست موتور قرار گرفته و طراحی خاص آن باعث ایجاد صدای كمتر و خفه تری شده و از این جهت كمی استاندارد تر شده است . از همین قسمت میتوان به جنس نامرغوب و نازك لاستیك عقب هم اشاره كرد كه تاسف بار است و اصلا درخور همچین موتوری نیست

از همین قسمت میتوان به فنر بندی هم اشاره كرد كه جلو از نوع تلسكوپی ( معمولی ) و عقب از نوع معمولی تك فنره زیر زین در نظر گرفته شده است .

 

 

چراغ خطر عقب هم بصورت كوچك در نظر گرفته شده كه با این وجود هماهنگ با ظاهر كلی موتور است

 

 

شاید یكی دیگر از ویژگی های این موتور غیر از كنسول آن / ترمز تك دیسكی چرخ جلو آن باشد كه مزینی محسوب میشود . ولی ترمز عقب از نوع كاسه ای معمولی است

 

 

و اما انجین :

 

انجین تلاش از نوع 4 زمانه / هوا خنك / تك سیلندر / 2 سوپاپ بوده و ساخت شركت الگانس است . این قسمت همانند قریب به اتفاق انجین موتور سیكلت ها ساخت چین است . نكته جالب آنكه تعویض دنده بصورت موتورهای ریسی است .

 

 

 

در یكی كلام :

 

موتوری عجیب است . از طرفی داشتن مزیت هایی مانند كنسول بسیار زیبا و حرفه ای و همچنین دیسكی بودن ترمز جلو و از طرف دیگر عیب هایی مانند قطر بسیار كم و تاسف بار لاستیك ها چه عقب چه جلو بعلاوه شاسی معمولی و نه چندان مرغوب آن و ..... تصمیم گیری رو كمی دشوار میكند .ولی به نظر من برای افراد مبتدی ای كه میخواهند برای شروع هم موتوری شبیه موتورهای جی اس و هم كمی خوش ظاهر را داشته باشند توصیه میشه كه با قیمتی حدود 700000 با نوسان 50 هزار تومان مناسب به نظر میاد ولی اگه قصد كار كشیدن دارین همون 125 سی سی ها كلی بهتر خواهند بود

 

 

نوشته شده در تاریخ شنبه 30 مرداد 1389    | توسط: مجتبی    | طبقه بندی: معرفی موتورسیکلت،     | نظرات()