بدون شک بازیبازهای قدیمی، سری بازی های Castlevania را می‌شناسند و از آن خاطرات بسیار دارند. یكی از قدیمی‌ترین و پرطرفدارترین سری بازی‌های رایانه‌ای که در نسل‌های مختلف خوش درخشیده و تجربه‌ای به یاد ماندنی برای طرفداران خود به ارمغان آورده است. از تولید اولین نسخه از بازی بیست و پنج سال می‌گذرد و اکنون پس از گذشت سال‌های بسیار و انتشار نسخه‌های متعدد از این بازی، Castlevania: Lord of Shadow قصد احیای دوباره‌ی این سری بازی‌ها را دارد.

بازی توسط شرکت اسپانیایی MercurySteam و با همکاری استودیو مطرح بازی سازی Kojima Production ساخته شده است. Hideo Kojima خالق سری متال گیر سالید نیز در ساخت این بازی با سازندگان، همکاری و مشاوره‌ای تاثیرگذار و بسزا داشته است.

وقایع داستانی این سری از بازی هیچ گونه ارتباطی با نسخه‌های قبلی خود ندارد و آغاز کننده‌ی داستانی متفاوت و روایت قهرمانی به نام Gabriel Belmont است.

در اواسط قرون وسطی، پیوند بین زمینیان و آسمانیان توسط نیروی نحس و شومی به نام Lords of Shadow در خطر افتاده است. موجودات شیطانی و خبیسی که تحت امر سه فرقه‌ی اربابان سایه می‌باشند قصد نابودی دنیا را دارند. در این بین شوالیه‌های مقدسی هستند که وظیفه‌ی خود را دفاع از مردم بی‌گناه در برابر این موجودات شیطانی و مقابله با این نیروی نحس می‌دانند، این شوالیه‌ها به Brotherhood of Light شهرت دارند. Gabriel Belmont یکی از اعضای زبده و ماهر این گروه به حساب می‌آید. مری (Marie) همسر گابریل نیز توسط همین ارتش شیطانی به طرز دردناک و وحشیانهای کشته می‌شود ولی روح مری گابریل را تنها نمی‌گذارد و او را از سرنوشت و خطراتی که در پیش روی اوست آگاه می‌سازد تا دنیا به دست گابریل از تاریکی رهایی یابد، اما چگونه؟

در سرزمینی فنا شده، دو ماسک عجیب و مرموز با نام‌های ماسک خدا (God Mask) و ماسک شیطان (Devil Mask) وجود دارند که هر کدام از آنان نیرویی خارق العاده دارند و مقابله با نیروی اربابان سایه تنها با استفاده از ماسک‌ها میسر خواهد بود.

بدین ترتیب قهرمان ما به همراه استاد دیرینه‌ی خود Zobek و دیگر دوستش Claudia که در راه شناسی و شمشیر زنی ماهر است، راهی سرزمین نابود شده می‌شود. او در صدد است که پس از نابودی سه ارباب سایه، ماسک خدا (God Mask) را به دست آورده و پس از آن مردگان، ازجمله همسرخود را زنده و به عالم حیات بازگرداند ...

سازندگان قصد در این داشته‌اند که با افزودن المان‌های تازه‌ای به بازی به مخاطبان جدیدی دست پیدا کنند اما بعضی از عناصر اصلی بازی دست نخورده باقی مانده تا...

طرفداران قدیمی با جریان بازی بیگانه نباشند.

Castlevania :Lord of shadows یک اکشن ماجراجویی سوم شخص محسوب می‌شود که دارای عناصری نظیر مبارزه، حل معما و پلتفورمینگ (Platforming) می‌باشد. بازی دارای بیش از 15 ساعت گیم پلی و شامل 50 مرحله می‌شود که هر کدام از این مراحل به گونه‌ای طراحی شده‌اند که تا انتهای بازی احساس خستگی نمی‌کنید. همانند گذشته دوربین ثابت است، با این وجود دوربین در اکثر صحنه‌ها در جای مناسبی قرار دارد و موجب آزار بازی کننده نمی‌شود.

مبارزات در بازی بسیار وسیع، هیجان انگیز و متنوع هستند و تمامی آن‌ها در حالت real-time انجام می‌گیرند. سیسیتم QTE نیز زیبایی مبارزات را دوچندان کرده و هیجان و زیبایی خاصی به بازی بخشیده است.

سازندگان در مورد تنوع بالای دشمنان صادق بوده‌اند زیرا تنوع دشمنان در بازی بسیار بالاست و شما در طول بازی با انواع و اقسام موجوات زشت و ترسناک، ریز و درشت از جمله: جن، عنکبوت، خون آشام‌ها، گرگ نماها و ... که بعضی از آن‌ها را در گذشته ملاقات کرده‌اید، به مبارزه خواهید پرداخت. همچنین در بازی موجوداتی به نام وارگ وجود دارند که می‌توانید کنترلشان را به دست گرفته و برای تخریب موانع و نابودی دشمنانتان استفاده کنید‌. با از بین بردن هر کدام از دشمنان، از آن‌ها Experience دریافت می‌کنید كه می توانید از آن برای افزایش فدرت و توانایی خود در زمینه‌های مختلف استفاده کنید.

نکته‌ی قابل توجه دیگر در مبارزات وجود Boss Fight های فوق العاده است، بله ... در بازی غول‌هایی عظیم جثه و بسیار جذاب وجود دارد که مبارزه با هر کدام از آن‌ها نفس گیر و جذاب است. بدون شک هر کدام از آن‌ها شما را به نوعی به چالش می‌کشند و در آخر این شما هستید که باید از نقطه‌ی ضعف آن‌ها آگاه شده و ضربه‌ی نهایی را بر آنان وارد کنید. نتیحه‌ی از بین بردن هر کدام از این باس‌ها، به دست آوردن جادویی خاص است، جادوهایی که در حل معماها و یا مبارزه با دشمنان کاربرد زیادی دارند.

گابریل فردی ماهر و حرفه‌ای در انجام حرکات آکروباتیک است. او توانایی شنا، کوهنوردی، پرش‌های بلند، آویزان شدن از طناب و کارهای دیگری که حتی باور انجام آن برای شما غیر ممکن است را دارست. او همچنین همراهانی از حیوان و پرنده را در اختیار دارد که از آن‌ها برای پیمودن مسافت‌ها و مبارزه بر علیه دشمنان استفاده می‌کند.

سلاح اصلی گابریل صلیبی با شلاق‌های بلند است که به وسیله‌ی آن‌ها قادر است حرکاتی مرگبار انجام داده و برای دفع حملات دشمن نیز استفاده کند. او از سلاح خود نه تنها برای مبارزات بلکه برای بالا رفتن از دیوار و یا عبور از شکاف‌ها نیز استفاده می‌کند. در کنار این صلیب سلاح‌های دیگری مانند خنجر، پتک، ابی مقدس و ... را در طول بازی به دست خواهید آورد که هر کدام از آن‌ها تنوع بیشتری به مبارزات می‌بخشند و قابلیت ارتقاء را نیز دارند. همچنین قادر هستید که با ترکیب آنان با جادوها، حرکات ترکیبی جالب و لذت بخشی را انجام دهید.

همانطور که گفته شد، بخشی از گیم پلی بازی را پلتفورمینگ و معماها تشکیل می‌دهند، از این رو گیم پلی بازی در برخی از قسمت‌ها نیز حالت پلتفورمر به خود می‌گیرد و شما باید از موانع مختلف رد شده، به حل معماها و کارهایی از این دست بپردازید. بعضاً قسمت‌های پلتفورمینگ در بازی از مبارزات سبقت گرفته و روند بازی را بسیار کند می سازد، از طرفی دیگر معماهایی که در بازی طراحی شده‌اند آنچنان که باید جذاب و درگیر کننده نیستند و بسیاری از آن‌ها حتی نیازی به فکر کردن ندارند.

به طور کلی، گیم پلی بازی نکات مثبت بسیاری را در خود جا داده ولی در کنار این نکات، مشکلات ریز و کوچکی نیز خودنمایی می‌کنند، که شاید مهمترین آن کمبود نوآوری تلقی شود.

بازی در حالت عادی در رزولوشن 720p و فریم 60 اجرا می‌شود ولی گاهاً در صحنه‌هایی بازی دچار افت فریم هم می‌شود که البته این اتفاق بسیار نادر است. در بازی صحنه‌ی CG وجود ندارد و همه‌ی cut-senceها به وسیله‌ی موتور بازی و در حالت real-time به اجرا در می‌آیند.

در گرافیک بازی از موتوری به نام Proprietary Game Engine استفاده شده که به لطف آن شاهد فضاهایی پویا، غیر تکراری با وسعتی بسیار زیاد هستیم. مراحل بازی به شرایط اقلیمی بسیار متفاوتی مانند برف و کوهستان‌های مرتفع، جنگل و درختان انبوه، کویرهایی خشک و غارهایی تاریک و وحشتناک مزین شده‌اند که با مشاهده‌ی هر کدام از آنها غرق در بازی می‌شوید، از این رو گرافیک بازی در هر مکان و موقعیتی به گونه‌ای متفاوت جلوه می‌کند و شما را به وجد می‌آورد.

گرافیک هنری بازی نیز همانند نسخه‌های قبل بسیار زیبا و چشم نواز کار شده است. نورپردازی و سایه زنی در بازی به زیبایی انجام شده استو  در کنار این‌ها افکت‌هایی نظیر خون، آب یا برف و تاثیر و آن‌ها بر روی محیط هم جای هیچ صحبتی باقی نگذاشته، اما در مقابل، جزییات کم چهره‌ی کارکترها و کیفیت پایین بعضی از بافت‌ها، از نقاط ضعف گرافیک بازی به شمار می‌آیند. ارباب سایه‌ها با وجود نقاط ضعف اندکی که در گرافیک خود دارد، در این بخش بسیار خوب ظاهر شده است.

صداگذاری و موسیقی بازی از عظیم‌ترین نکات مثبت بازی به شمار می‌رود. موزیک‌های بازی بسیار زیبا و حماسی کار شده‌اند و مطمئن باشید جزء بهترین‌هایی خواهند بود که تا به حال شنیده‌اید. موسیقی بازی این بار به دست ارکستر، Óscar Araujo نواخته شده و شامل 120 قطعه موسیقی است که تعدادی از موسیقی‌های سری قبلی نیز در آن استفاده شده است. با توجه به روایت داستان، اکثر موسیقی‌ها حالتی غمگین و تاریک به خود گرفته‌اند اما این بدین معنا نیست که بازی سراسر یک تراژدی غمناک را دارد بلکه در آن شاهد صحنه‌هایی خنده دار و با مزه هم هستیم. دیالوگ‌ها نیز بسیار با کیفیت هستند و توسط صداپیشگانی حرفه‌ای بیان می‌شوند. از جمله صداپیشگان بازی می‌توان به Robert Carli صداپیشه‌ی شخصیت اصلی بازی یعنی گابریل، Patick Stewart در نقش زوبک، اشاره كرد كه از صداپیشگان و بازیگران معروف هالیوودی محسوب می‌شوند.

در آخر باید گفت که Castlevania :Lords of Shadow پس از سر و صداهای زیادی که قبل از انتشار خود به پا کرده بود در آخر توسط Konami در تاریخ 5 اكتبر برای دو کنسول Playstation 3 و Xbox 360 انتشار یافت و توانست نظر بسیاری از منتقدان را به خود جلب کرده و نام سری بازی‌های Castlevania را دوباره بر سر زبان‌ها بیاندازد، هرچند مشکلاتی کوچک در بخش‌های مختلف به همراه داشت اما اینها چیزی از ارزش‌های این بازی را کم نمی‌کند.

طرفداران سری‌های قبلی بازی، این نسخه را به هیچ وجه از دست ندهند. ارباب سایه ها برای افراد علاقه‌مند به این سبک از بازی‌ها، بازی دست اول و گزینه‌ی بسیار مناسبی محسوب می‌شود.

منبع:gamersland.ir

نوشته شده در تاریخ سه شنبه 20 مهر 1389    | توسط: مجتبی    | طبقه بندی: معرفی بازی،     | نظرات()