سال هاست که از تأسیس شرکت یاماها می گذرد . در چند سال اخیر محصولات این شرکت علاقمندان زیادی را جذب خود کرده است . در سال 1999 دست به ساخت محصول YZF600R زد ، این مدل یک نمونه Super Bike بوده که در سال های 2001 ، 2003 ، 2006 ، 2008 دست به تغییرات در آن زد و توانست نمونه 2009 این مدل را به عنوان قویترین و گرانترین موتور Super Bike را در کلاس 600 سی سی ها تولید و به بازار ارائه دهد . این محصول بین 600 سی سی ها حرف اول را می زند و فقط 1500 دلار با موتور های 1000 سی سی تفاوت قیمت دارد . در این تست فنی به سراغ یکی از نمونه های این محصول یعنی یاماها R6 2009 رفتم که با معرفی آن می خواهم دید شما هواداران را به این موتور ریس بازتر کنم . این موتور در شیراز و در دست یکی از دوستان عزیزم می باشد که با هماهنگی های لازم  تست آن را انجام دادم .

         

در تست خیابانی یک شتاب باور نکردنی را از خود نشان داد که واقعا" می توان گفت یک نمونه بی نظیر بین 600 سی سی هاست . با ورود به پیچ یک چسبندگی فوق العاده را به نمایش گذاشت و کاملا" مشخص بود که راننده می تواند تمام پیچ را به سادگی هر چه تمام تر پشت سر بگذارد . باید گفت که لاستیک های آن در جلو و عقب به ترتیب 120/70ZR17 و 180/55ZR17 نقش بسیار زیادی در این چسبندگی دارند . این موتور دارای یک رادیاتور و 2 فن می باشد که در صورت بالا بودن حرارت موتور فن آن یکسره کار می کند تا زمانی که دمای آب و دمای موتور آن به میزان مجاز برسد .R6 که این همه تعریف اش را کردم ، دارای یک موتور 599 سی سی ، 4 سیلندر ، 16 سوپاپ از جنس تیتانیوم و از نوع DOHC می باشد . این موتور دارای دو سیستم انژکتور و ضریب ترکم 13/1 : 1 بوده و موتور آن می تواند در دور موتور 15500 دور در دقیقه ماکزیمم توان 137 اسب بخار تولید کند و با زنجیر واسط به چرخ عقب انتقال دهد . ماکزیمم دور موتور مجاز آن 16500 دور در دقیقه و ماکزیمم دور برابر 19000 دور در دقیقه می باشد . R6 مدل 2009 تست شده با کمک یک گیربکس 6 سرعته می تواند در زمان 95/2 ثانیه سرعت خود را از صفر به 100 برساند و راننده تا ماکزیمم سرعت 274 کیلومتر در ساعت می تواند به کار خود ادامه دهد .

         

حجم مخزن بنزین آن 17 لیتر و حجم مخزن روغن آن با فیلتر برابر 6/2 لیتر می باشد .

اندازه های این موتور برابر :

طول : 6/2039 میلیمتر

عرض : 701 میلیمتر

ارتفاع : 8/1099 میلیمتر

صندلی تا زمین : 850 میلیمتر

فاصله دو محور : 1379 میلیمتر

         

می باشد که با این مشخصات نمی توان به سادگی از آن دست کشید . شتاب و قدرت آن در حد خود بسیار بالاست و در مقایسه با خودرو های سوپر اسپرت لامبورگینی رونتون ، آستون مارتین ONE - 77 و فراری 458 حدود یک ثانیه کمتر است که با این شتاب و تست شرکت یاماها جت جنگی EURO Fighter  را در شتاب اولیه به راحتی پشت سر می گذارد اما در شتاب ثانویه جنگنده سرعت خود را به بالای 500 کیلومتر در ساعت می گذارد و R6 جا می ماند .R6 مدل 2009 دارای چهره خشنی می باشد که با چراغ های زنون نصب شده بروی آن خشن تر هم شده است ، به صورت استاندارد صدایش زیاد جذابیتی ندارد اما با قرار دادن یک سیستم اگزوز قهرمانی کاملا" تغییر آنرا می توان احساس کرد زیرا صدای هیجان انگیزی را تقدیم شنونده می کند . این گونه موتور ها دارای کایت های فایبر گلاس نازک می باشند که با افتادن موتور کایت ها آسیب می بیند برای جلوگیری از اینگونه آسیب دیدگی ها در دو طرف بدنه ضربه گیر هایی می گذارند تا به بدنه آسیب نرسد . و لازم به ذکر است که گارانتی این موتور به مدت یک سال بوده .

در پایان از آقای سینا تنگستانی که موتورشان را برای تست در اختیارمان قرار دادند و آقای سعید زارعی که چکیده ای از اطلاعات نا محدودشان را در اختیارمان گذاشتند و آقای سروش نادری بابت عکس های زیبایشان تشکر و قدردانی فراوان می کنیم .

منبعautoblog.ir

نوشته شده در تاریخ شنبه 1 آبان 1389    | توسط: مجتبی    | طبقه بندی: معرفی موتورسیکلت،     | نظرات()